Volle treinen, lege bussen

Mazzel voor treinreizigers tussen Castricum en Amsterdam. Zij hoeven niet in de spits een overvolle trein te trotseren. Voor slechts één euro mogen zij mee met de NS-spitsbus. Een kopje koffie is bij de prijs inbegrepen. Bijna een uur langer van het landschap genieten ook. En nog altijd is de NS-bus 20 minuten sneller dan de fiets. ’s Avonds kan na een lange reis het avondeten de magnetron in, maar je moet nu eenmaal iets over hebben voor een zitplaats.

Met een extra reistijd van 50 minuten per enkele reis over dit stukje van 26 kilometer, heeft de NS-bus nu al geschiedenis geschreven als de eerste vorm van openbaar vervoer waar alleen journalisten gebruik van maken. Toch is de spitsbus op zich helemaal geen slecht plan, nu we dit jaar moeten leven met een tekort aan treinen door de te late inkoop van NS. Al eerder reed ook Veolia aanvullende bussen tussen Cuijk en Nijmegen tijdens een grote studentenpiek. De vraag is of de bus ook een succes kan worden in de hand van een spoorvervoerder in hart en nieren. Zo heeft NS alvast een aantal twijfelachtige keuzes gemaakt. Door bijvoorbeeld te kiezen voor een traject waar de bus in reistijd in geen geval ook maar een klein beetje kan concurreren met de trein. In de regio waar de bus nu rijdt zijn vooral stations Zaandam en Wormerveer erg druk, maar juist daar rijdt geen bus. En waar zijn de posters en omroepberichten die wijzen op de bus? Welke gebruiker van de NS-reisplanner komt op het idee om actief op de website op zoek te gaan naar de dienstregeling van een bus die niet in de reisplanner staat? Ook heeft NS een kans gemist door de bus niet direct te laten rijden naar populaire werk- of studielocaties, waardoor reizigers na aankomst op station Sloterdijk hun reis mogelijk nog moeten vervolgen met nóg een bus. Zelfs wij bij Rover vinden dat best wel wat veel van het goede.

Een aantal reizigers heeft zich al hardop de vraag gesteld wat NS nu met deze spitsbus wil bereiken. Hoopt NS dat de drukke Zaanlijn op Castricum leegloopt omdat een groot deel van klanten de rit liever voortzet in de file? Of zou NS straks in een brief aan de staatssecretaris schrijven dat de spitsbus uit het pakket van maatregelen tegen volle treinen kan worden geschrapt, omdat reizigers nu eenmaal massaal de voorkeur geven aan de volle trein en liever een klacht op Twitter plaatsen dan voor de bus te kiezen?

Dat laatste lijkt vooralsnog niet het geval, want NS heeft voor dit hele jaar nog plannen met spitsbussen op de plank liggen. Nieuwe trajecten betekent nieuwe kansen, dus hopelijk grijpt NS deze kans om ook de spitsbus redelijk op de rails te krijgen. Want ieder beetje extra ruimte is welkom, in dit jaar van materieelkrapte. Anders moet de oplossing voor overvolle treinen misschien wel van een concurrent als Flixbus komen.