De HSL en Beneluxtrein. Hoe verder?

De HSL loopt van Schiphol via Rotterdam en Breda naar Antwerpen. De aanleg heeft miljarden gekost en van de HSL wordt nu te weinig gebruik gemaakt. Eén keer per uur rijdt de Thalys over de HSL naar Brussel en Parijs met een snelheid van 300 km per uur. Twee keer per uur rijdt de Intercity-direct van Amsterdam via Schiphol en Rotterdam naar Breda met een snelheid van 160 kilometer per uur. Daarboven op rijdt er twee keer per uur een Intercity-direct van Amsterdam via Schiphol naar Rotterdam. De Beneluxtrein maakt geen gebruik van de HSL maar boemelt in meer dan drie uur van Amsterdam via Schiphol, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal naar Antwerpen en Brussel. Het gevolg is dat veel reizigers naar België in de auto stappen.

De oorspronkelijke bedoeling was dat op de HSL de Fyra-treinen zouden rijden maar toen dat niet door ging moest NS terugvallen op oude rijtuigen, getrokken door nieuwe locomotieven. De Intercity-direct valt nu teveel uit en dat komt deels door problemen in de infrastructuur (ProRail) en deels door problemen met het NS-materieel. Er gaan nu stemmen op om NS de concessie op de HSL te ontnemen en de concessie aan een ander bedrijf te gunnen. Een ander bedrijf zal dezelfde problemen hebben met de infrastructuur. Een ander bedrijf zal materieel moeten bestellen, dat kan rijden op drie verschillende spanningen op de bovenleiding en vier verschillende beveiligingssystemen. Dat betekent een levertijd van tenminste vier jaar. Personeel en materieel moeten ingewerkt worden op een complexe spoorlijn. Dat kost ook weer een jaar. Een ander bedrijf zal zijn geld willen terugverdienen en dat betekent voor de reiziger aparte en stellig hogere tarieven. Het is sterk de vraag of de Belgen hieraan mee willen werken. Het volgende Fyra-debacle komt in zicht.

Om de Benelux-trein te versnellen ligt het voor de hand om via de HSL te rijden. Rover heeft destijds ervoor gepleit om de HSL via Den Haag aan te leggen. Dat is niet gebeurd. De HSL is gebouwd van Schiphol naar Rotterdam.

Den Haag lobbyt nu voor het behoud van de Benelux-verbinding via Den Haag. Als de politiek voor deze lobby bezwijkt wordt een handjevol reizigers geholpen dat in Den Haag in- of uitstapt ten koste van een veel groter aantal reizigers dat van en naar Schiphol en Amsterdam moet reizen. Het scheelt een half uur. En er is nog een andere reden waarom Den Haag de verkeerde prioriteiten kiest. De spoorcapaciteit in de Randstad is overbelast. Een Beneluxtrein met weinig reizigers één keer per uur tussen Schiphol, Den Haag en Rotterdam gaat ten koste van hoogst noodzakelijke stoptreinen die goed bezet zijn (onder meer rond Nieuw Vennep en Den Haag Laan van NOI), zo is te zien in dienstregelingsplannen voor 2017. Wat is belangrijker?