FAQ internationaal reizen


Op deze pagina vind u een lijst van veelgestelde vragen over reizen in het buitenland. Klik op een vraag om ons antwoord te lezen.

Waar kan ik het beste mijn internationale treinkaartje kopen?

Website NS International
De website van de internationale tak van de Nederlandse Spoorwegen, NS International, heeft een online boekingsmodule. Te koop zijn kaartjes vanaf elk Nederlands station naar een aantal grote en minder grote stations in het buitenland. Ook is het beperkt mogelijk om verbindingen in het buitenland te boeken, m.n. vanaf Belgische en Duitse stations. De site heeft de mogelijkheid om rekening te houden met bezit van een voordeelurenkaart of een vrijreizenkaart. Ook Railpluskorting en verschillende BahnCards kunnen worden aangegeven. Betaling kan met iDEAL of creditcard (zonder betaalkosten).

Telefonisch
Het is ook mogelijk om telefonisch bij NS International kaartjes te kopen en te reserveren (030-2300023, normale telefoonkosten). Voor een telefonische boeking worden € 7,50 boekingskosten p.p. in rekening gebracht, met een maximum van € 22,50 per boeking.

Balie NS International
Er zijn steeds minder internationale balies op de stations. U kunt nog terecht op de stations Amsterdam Centraal, Arnhem, Breda, Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal, Schiphol, Utrecht Centraal. Houd op drukke tijdstippen rekening met fikse wachttijden, vooral in Amsterdam. Bij boekingen aan deze balies worden boekingskosten in rekening gebracht, afhankelijk van de bestemming variërend van € 1 tot € 7,50 per persoon. In Eindhoven, Groningen en Maastricht zijn de internationale balies gesloten, maar kunnen kaartjes bij de plaatselijke vestiging van D-reizen worden gekocht.

Kaartautomaat
Eenvoudige kaarten zonder reservering zijn te koop uit de automaat op ieder Nederlands treinstation. Ten opzichte van het loket binnenland heeft de automaat beperkingen: minder keuze in grensovergangen, geen Railplus-korting op het Nederlandse traject (bij reizen buiten de voordeeluren); geen retours met een andere terugweg; geen kaartjes met vertrek vanuit het buitenland; geen kaartjes naar de Nederlandse grens (wel vanaf de grens). Met name handig voor een spontane trip. Er is een chipkaarttoeslag van 1 € per kaartje.
Houders van een netkaart (NS/OV-dag/maand/jaarkaart, OV-studentenkaart, enz.) hebben in principe alleen een kaartje voor het buitenlandse traject nodig en kunnen de optie ‘NS-traject gratis’ kiezen: de automaat geeft dan een kaartje af met 100% korting in Nederland.

Website Deutsche Bahn
De website van de Duitse spoorwegen kent een zeer uitgebreide reisplanner waarin nagenoeg alle treinen van Europa in verwerkt zijn. Kaartjes kopen kan voor reizen van, naar, via of in Duitsland.

Website NMBS
De website van de Belgische spoorwegen kent een reisplanner die van pas komt bij reizen van, via of naar België. Ook reizen met de TGV vanaf Brussel-Zuid naar Zuid-Frankrijk kan goed met deze reisplanner. Kaartjes moet u zelf afdrukken, of kunnen opgehaald worden bij een afhaalautomaat of loket van de NMBS, maar ook bij NS als het kaartje niet als PDF beschikbaar is. Er is voor de meeste creditcards geen betaaltoeslag maar bepaalde internationale kaartjes zijn 1 € per enkele reis duurder dan bij NS.

Website SNCF
Deze (Nederlandstalige) site kent zijn beperkingen in de gebruiksvriendelijkheid, maar biedt ook (TGV-)verbindingen naar middelgrote stations in Frankrijk. Vreemd genoeg worden de rechtstreekse TGV's vanaf Brussel niet altijd aangeboden, maar een treinverbinding via Parijs wel.

Treinreiswinkel
Dit particuliere treinreisbureau met vestigingen in Leiden en Amsterdam biedt treinreizen over heel de wereld aan. Voor reizen binnen en buiten Europa geeft de Treinreiswinkel advies en verkoopt kaartjes. Boeken kan in de winkel of via de website. Een toeslag van € 9,50 tot € 19 is van toepassing. De online boekingsmodule van de Treinreiswinkel heet www.happyrail.com. Een online boeking zonder menselijke tussenkomst is zonder boekingskosten.

Overig
U kunt ook kaartjes in het buitenland zelf kopen. In veel landen en gebieden bestaan goedkope aanbiedingen, bijvoorbeeld voor rondreizen (zie ook Aantrekkelijke tarieven). De prijzen kunnen afwijken van die bij verkoop in Nederland; ook de beschikbaarheid varieert. Daarnaast worden treinkaartjes verkocht door reisbureaus in Nederland (zie overzicht op www.nsinternational.nl) en in het buitenland, soms ook telefonisch of via internet.

Tips

  • Anders dan NS International berekent Deutsche Bahn geen boekingskosten bij verkoop van tickets aan het loket, alhoewel sommige regionale tickets aan het loket wel duurder zijn dan via internet of automaat.
  • De Treinreiswinkel in Leiden en Amsterdam heeft een zeer uitgebreid assortiment bestemmingen en rondreiskaarten en verkoopt alle tickets die ook verkrijgbaar zijn bij een Duits (DB), Frans (SNCF) of Brits loket. (Zie www.treinreiswinkel.nl)

Voor reizigers die dicht bij de grens wonen is er een mogelijk alternatief: internationale kaartjes aanschaffen bij een Belgisch station, bv. Antwerpen of Luik. Of bij een Duits station, bv. Leer, Gronau, Meppen, Emmerich of Aken.

(Bijgewerkt februari 2019)

Hoe zit dat met nationale en internationale tarieven?

Algemeen:

Vrijwel alle Europese spoorwegmaatschappijen hanteren twee tariefsystemen: een systeem voor binnenlandse reizen en een systeem voor internationale reizen. Koopt u in een bepaald land een kaartje voor een binnenlandse reis, dan betaalt u het binnenlandtarief; koopt u een kaartje voor een internationale reis of voor een reis in een ander land, dan betaalt u in de regel het vaak hogere internationale tarief. Informatie over het internationale tarief krijgt u bij NS International; informatie over het nationale tarief in het buitenland bij de betreffende buitenlandse spoorwegmaatschappij. Bij een groot verschil tussen de twee tarieven is het de moeite waard om tegen internationaal tarief te reizen tot het eerste station in een land en daar een binnenlands kaartje te kopen voor het vervolg van uw reis. Voor een aantal landen kunt u kaartjes bestellen via internet: kijk op de website van de betreffende spoorwegmaatschappij en let op de voorwaarden.

Ook in Nederland kan het voordelig zijn om de reis op te splitsen met een binnenlands vervoerbewijs en internationaal vervoerbewijs, bv. voor reizen via Breda, Emmerich en Bad Bentheim. Voor internationale reizen via die grensovergangen gebruikt NS International een hoger tarief dan voor binnenlandse treinkaartjes.

Bijzonderheden:

  • In Roosendaal en Maastricht staan automaten waar speciale, vaak goedkopere Belgische vervoersbewijzen te koop zijn. (Niet te koop bij de NS-automaten en alleen van en naar Maastricht en Roosendaal. Ook online via de NMBS.)
  • Bij sommige lokale grensoverschrijdende spoorlijnen Nederland-Duitse zijn er regelingen waarbij het lokaal grensoverschrijdend vervoer wordt opgenomen in de regionale Duitse OV-tariefsysteem. Bijvoorbeeld: Aken – Heerlen, Venlo – Düsseldorf, Arnhem – Düsseldorf, Hengelo – Bielefeld, Enschede – Gronau.
  • Op de spoorlijn Groningen – Leer uitgebaat door Arriva, is de OV-chipkaart te gebruiken tot Leer, waar in- en uitgecheckt kan worden. Reizigers die verder reizen dan Leer moeten bij NS of DB een internationaal vervoerbewijs voor de hele reis kopen of in combinatie met de OV-chipkaart vanaf Leer verder reizen met een Duits binnenlands vervoersbewijs. Op de spoorlijn Heerlen – Aken (ook Arriva) is de OV-chipkaart te gebruiken tot Aachen Hbf.

(Laatst bijgewerkt: februari 2019)

Is de OV-chipkaart geldig in het buitenland?

Nu de OV-chipkaart overal in Nederland gebruikt wordt, is het belangrijk te weten hoe de OV-chipkaart gebruikt kan worden voor internationale reizen.

Bij internationale treinreizen kun je geen “reizen op saldo” gebruiken, behalve voor reizen naar Weener en Leer (bij Nieuweschans) en naar Herzogenrath, Aachen West en Aachen Hbf. In dat geval kun je kiezen tussen een gewoon treinkaartje en de OV-chipkaart.

Voor alle andere grensoverschrijdende trajecten is reizen op saldo niet mogelijk en heb je een gewoon internationaal kaartje nodig. Er moet niet worden in- of uitgecheckt, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen. Uitzonderingen daarop zijn eenmalige chipkaarten (van loket of automaat) en de verchipte Keuzedag voor 60+, die pas geldig wordt na de eerste keer inchecken. Uitchecken is daarmee echter ook niet nodig. Dagkaarten op een eenmalige chipkaart moeten eenmalig worden ingecheckt; als dat is op weg vanuit het buitenland dan moet dat op het eerste overstapstation.

Eventuele abonnementen die op de OV-chipkaart staan zijn wel geldig. Een reiziger met bijvoorbeeld een abonnement “Altijd Vrij” heeft alleen een aansluitend treinkaartje vanaf de grens of met 100% korting in Nederland nodig.

Een reiziger met recht op korting heeft een internationaal kaartje met korting nodig – voor de nieuwe abonnementen altijd 40%. Voor internationale kaartjes geldt als spits alleen tussen 4 en 9 uur ’s morgens op werkdagen, zoals voor het oude Voordeelurenabonnement. Zie ook de informatiepagina van NS International.

Helaas is relatief veel spoorwegpersoneel onvoldoende op de hoogte van de regeling voor internationale reizen en beweert het bv. ten onrechte dat u altijd moet in- en uitchecken, of zelfs dat u de doorgaande trein even moet verlaten (!) om in of uit te checken.

Over het algemeen kan de OV-chipkaart worden gebruikt in de bussen van Nederlandse vervoerders, ook voor internationale reizen, al zijn er wel enkele uitzonderingen. Bij buitenlandse vervoerders kun je de OV-chipkaart in de regel niet gebruiken, al zijn ook hier enkele uitzonderingen op. Op gezamenlijk geëxploiteerde lijnen geldt de OV-chipkaart doorgaans tot aan de grens (bv. Breskens – Brugge of Heerlen – Aken).

(Laatst bijgewerkt: februari 2019)

Hoe kom ik als internationale reiziger door een gesloten poortje?

Algemeen

  • De hoofdregel is dat je voor internationale reizen niet in- of uitcheckt, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen. Afwijking daarvan vermelden we hieronder.
  • Je koopt het beste treinkaartjes voor de hele internationale reis. Dit geldt ook voor reizen met Thalys of Eurostar. Voor het aanreistraject met binnenlandse treinen verkoopt NS gewone kaartjes, ook met korting indien van toepassing. Zo voorkom je dat je toch nog een traject op saldo zou moeten reizen.
  • Als je een geldig kaartje hebt, niet door een poortje komt en er geen NS-personeel is om je een sleutelkaart te geven, dan kun je altijd de i-knip (voor assistentie) bij het poortje gebruiken.

Bekijk hier een overzicht van regels voor diverse reissituaties.

(Laatst bjigewerkt: februari 2019)

Kan ik korting krijgen op mijn internationale treinreis?

  • Railplus is een aanvulling op de Voordeelurenkaart en andere NS-jaarabonnementen, die recht geeft op 15% korting op grensoverschrijdende treinreizen in Europa, enkele reis en retour. Reist u tijdens de voordeeluren, dan krijgt u met uw Voordeelurenkaart op het Nederlandse traject van uw internationale reis 40% korting (niet op de Thalys-treinen naar Frankrijk). De Railplus-korting geldt ook buiten de voordeeluren. Railplus kost € 15 per jaar; voor senioren (vanaf 60 jaar) met Voordeelurenabonnement is Railplus gratis. Let op: voor sommige landen zijn er beperkingen. Railplus geldt ook voor grensoverschrijdende reizen waarbij het niet de Nederlandse grens is die u passeert. En: Railplus geeft over het algemeen alleen korting op grensoverschrijdende kaartjes van het normale tarief, dus niet op allerlei aanbiedingen.
  • Daarnaast zijn er kortingen voor internationale reizen die ook voor reizigers zonder Voordeelurenkaart of Railplus gelden: zie onder de landenkopjes op deze pagina's. Met name de informatie over het tariefsysteem in Duitsland is interessant, ook voor reizen waarbij Duitsland alleen doorgangsland is.
  • In Nederland varieert de beschikbaarheid van kortingen per soort verkooppunt: loket, automaat, Internet, Treinreiswinkel
  • Let op leeftijdsgrenzen. In het buitenland liggen die vaak anders dan in Nederland. In sommige landen krijgt u bijvoorbeeld aanzienlijke korting op reizen (en musea e.d.) als u 60 jaar of ouder bent, in andere pas bij 65. Ook voor kinder- en jongerenkortingen variëren de leeftijdsgrenzen.

Aantrekkelijke tarieven
Als u een tijdje in een bepaalde regio of plaats in het buitenland verblijft en van plan bent om daar met het openbaar vervoer te reizen, let dan op speciale tarieven. Vaak zijn er aantrekkelijke kaartjes te koop, bijvoorbeeld goedkope dagkaarten of meerdagenkaarten voor een stad of gebied (voor alleenreizenden, gezinnen of groepen), waarmee u allerlei rondreizen kunt maken. Bijkomend voordeel kan zijn dat u zich niet hoeft te verdiepen in het plaatselijke tarievenaanbod. Vraag informatie op bij uw hotel, pension of camping, bij het vervoerbedrijf of het toeristenbureau. Vooral Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Groot-Brittannië bieden wat dit betreft talloze mogelijkheden.

(Laatst bijgewerkt: februari 2019)

Is het voordelig met Interrail-pas te reizen?

Er zijn Interrail-passen die overal geldig zijn en passen voor 1 land, waarbij de Benelux als 1 land wordt gezien. De Interrail voor de Benelux is niet te koop voor inwoners van de Benelux.

Voor de landenpassen zijn de landen in verschillende prijsniveaus ingedeeld. Ze zijn verkrijgbaar voor 3, 4, 5, 6 en 8 dagen binnen een maand. Prijsvoorbeelden: drie dagen reizen in Duitsland of Groot-Brittannië kost voor volwassenen € 192, drie dagen reizen in Tsjechië of Polen € 59. De passen voor heel Europa zijn er voor volwassenen vanaf € 218. De keuze is 3, 5 of 7 dagen binnen 1 maand, 10 of 15 dagen binnen 2 maanden en daarnaast 15 dagen, 22 dagen, 1, 2 of 3 maanden opeenvolgend. Er bestaan ook passen in de eerste klas; jongeren (t/m 27) en senioren betalen minder. Op een pas voor volwassenen mogen maximaal 2 kinderen t/m 11 jaar gratis meereizen. In het laagseizoen is Interrail soms met korting te koop. Bij de globale passen is de heenreis vanuit en de terugreis naar het land waar men woont inbegrepen. Voor Spanje en Italië zijn er “Premium” landenpassen waarbij reserveringen zijn inbegrepen (3 werkdagen van tevoren via www.interrail.eu). Voor Italië en Griekenland zijn er Plus-versies waarbij veerboten tussen Italië en Griekenland zijn ingebrepen. Er is ook een aparte “Griekse eilanden”-pas met 4 binnenlandse reizen van/naar een van 28 Griekse eilanden en 2 internationale tussen Griekenland en Italië per veerboot. Vanaf 2019 geldt Interrail ook in Litouwen.

Welke toeslagen inbegrepen zijn, hangt af van de individuele vervoerders. Voor hogesnelheidstreinen moet doorgaans worden bijbetaald, maar de ICE is wel inbegrepen. Uitgebreide informatie daarover is te vinden op www.interrail.eu en www.treinreiswinkel.nl.

In veel landen, vooral in Oost-Europa, kan het voordeliger zijn om losse binnenlandse kaartjes te kopen als u niet echt veel reist. Voor sommige landen zijn ook andere rondreiskaarten verkrijgbaar. Houd er ook rekening mee dat niet alle (regionale) vervoerders de Interrail-pas accepteren.

Informatie over Interrail en nachttreinen vindt u bij ‘Is er nog iets veranderd aan de nachttreinen?’

(Laatst bijgewerkt: februari 2019)

Kan de fiets mee op een internationale treinreis?

Zie hiervoor onze speciale pagina met fiets en trein naar het buitenland.

Is de internationale bus een goed alternatief?

Naar het buitenland reizen kan ook met een lange-afstandsbus met verstelbare stoelen, airco en toilet. De prijs van zo’n busreis is meestal aanzienlijk lager dan van een treinkaartje en soms duurt een busreis niet eens zoveel langer. Er zijn tegenwoordig veel verschillende aanbieders van internationale busreizen, kwaliteit en prijs lopen uiteein. Bekijk hier ons overzicht van internationale langeafstandsbussen. 

Wat zijn mijn rechten bij gemiste aansluiting en andere problemen?

Wat te doen bij een gemiste aansluiting? Waar heb je als reiziger recht op? Vooral op de laatste vraag weten weinig reizigers het antwoord en ook het spoorwegpersoneel blijkt lang niet altijd op de hoogte. Toch is er wel degelijk het een en ander vastgelegd in de CIV (Contrat de transport International ferroviaire des Voyageurs — de overeenkomst van internationaal spoorwegvervoer van reizigers) en de reizigersrechtenverordening (1371/2007/EG) van de EU, die ook van toepassing is in Zwitserland en Noorwegen. Veel spoorwegen (waaronder NS) hanteren de daarbij passende standaardversie van de algemene voorwaarden (GCC-CIV/PRR).

In het kort komen deze regelingen hierop neer:

Bij een verwachte vertraging op de eindbestemming van meer dan een uur moet de reiziger worden aangeboden:

  • zijn reis afbreken en het niet afgelegde deel terugbetaald krijgen of
  • terug naar zijn vertrekpunt reizen en het hele ticket terugbetaald krijgen of
  • zijn reis voortzetten met een vervangende, gelijkwaardige verbinding bij de eerstvolgende gelegenheid, ofwel op een later tijdstip naar keuze van de reiziger. Het voortzetten van de reis met een vervangende verbinding mag niets extra’s kosten en kan ook via een andere route. U kunt bijvoorbeeld via een andere grensovergang reizen als de volgende trein via de geplande overgang nog op zich laat wachten.

De spoorwegmaatschappij moet er (op verzoek) voor zorgen dat het missen van de aansluiting of het opheffen van de trein op het treinkaartje wordt aangetekend. Ook moet, voor zover nodig, het treinkaartje geldig worden gemaakt voor de nieuwe reisroute of voor een andere trein. Die aantekening is niet overal verplicht, maar het personeel in een volgende trein kan dan duidelijk zien dat u het recht heeft om met die trein te reizen. Als u bijvoorbeeld in Keulen de Eurocity naar Basel mist, mag u zonder toeslag te betalen de daaropvolgende ICE nemen. De regeling geldt ook voor treinkaartjes met “treinbinding” (alleen geldig in een bepaalde trein), zoals die er veel zijn in Frankrijk en Duitsland. De oorzaak van de gemiste aansluiting of de treinuitval mag uiteraard niet de schuld van de reiziger zijn. Als u door eigen schuld te laat op het station verschijnt, heeft u deze rechten niet.

Ook is geregeld dat reizigers die door vertraging hun bestemming niet meer op dezelfde dag kunnen bereiken, moeten worden geholpen. Dat kan bijvoorbeeld door het bieden van alternatief vervoer of door te zorgen voor een overnachting.

Alle spoorwegen moeten ook een compensatieregeling hebben waarbij minimaal 25% wordt terugbetaald vanaf 1 uur vertraging en minimaal 50% vanaf 2 uur vertraging op de eindbestemming, waarbij de reiziger moet kunnen kiezen voor compensatie in geld, als hij geen tegoedbon wil. De teruggavedrempel voor de compensatieregeling mag niet hoger zijn dan 4 euro. Vertraging en compensatie moeten over de hele reis worden bepaald, niet per trein of per vervoerder.

EU-lidstaten hebben helaas wel de mogelijkheid om binnenlandse treindiensten tijdelijk en regionale treindiensten permanent uit te zonderen van de EU-verordening. In o.a. Nederland, België en Duitsland is dat echter niet of nauwelijks gebeurd. In andere landen, zoals veel landen in Oost-Europa maar ook Frankrijk en Groot-Brittannië zijn er echter wel dergelijke uitzonderingen. Een overzicht van deze uitzonderingen is te vinden op:

ec.europa.eu/transport/themes/passengers/rail/doc/summary_table.pdf

Voorwaarden geldig bij tickets verkocht door NS International:

www.nsinternational.nl/nl/algemeen/vervoersvoorwaarden

(Laatst bijgewerkt: februari 2019)

Kan ik overlast door grenscontroles verwachten?

Verschillende regeringen hebben onlangs weer grenscontroles ingevoerd met soms aanzienlijke invoed op treinreizen. Deze controles zijn meestal tijdelijk maar het is niet bekend wanneer de toestand weer normaal zal zijn. Voor de volgende grensovergangen was de situatie anno februari 2016 als volgt:

Thalys: in Parijs is voor vertrekkende Thalys-reizigers bagage- en paspoortcontrole ingevoerd. Dit zorgt regelmatig voor vertraging bij vertrek, aangezien de controle pas 20 minuten voor vertrek begint. Voor aankomende Thalys-reizigers is er alleen paspoortcontrole, wat echter ook wat tijd kan kosten. In België is er naar de Thalys-perrons maar 1 toegang geopend met soms toegangscontrole, wat enkele minuten extra tijd kan kosten;in Nederland en Duitsland zijn er geen beperkingen of extra controles.

Oostenrijk – Duitsland: in Salzburg zijn er nog steeds enkele beperkingen. De Railjets naar München worden rijden tot/vanaf Salzburg, waar richting Duitsland voorlopig iedereen moet uitstappen voor een paspoortcontrole. Dat kan een halfuur extra reistijd opleveren.

Duitsland – Frankrijk: In de ICE’s en TGV’s Frankfurt – Parijs en München/Stuttgart – Parijs kunnen er vertragingen tot 15 min. optreden door paspoortcontroles bij de grens.

Denemarken – Zweden: De hogesnelheidstreinen Stockholm – Kopenhagen rijden voorlopig slechts tot/vanaf Malmö; vanaf 1 maart rijden er weer enkele treinen vanaf Kopenhagen , maar dan met 30 min. eerdere vertrektijden en 30 min. inchecktijd. De Öresund-treinen via Kopenhagen en Malmö rijden slechts iedere 20 minuten, met kortere samenstellingen en extra overstaps in Kopenhagen en Kastrup (luchthaven). In Kastrup is er richting Zweden een paspoortcontrole. Reken op 45 tot 60 min. extra reistijd.

Als je door extra controles vertraging oploopt of een geplande aansluiting mist, dan geldt dat als een ongeplande verstoring met de normale rechten op compensatie, omboeking en bijstand.

(Bijgewerkt: februari 2016)

Is er nog iets veranderd aan de nachttreinen?

Ander Interrail nachttreingebruik
Sinds een aantal jaren geldt de zogenoemde oude 19:00 regel. Heb je op een dag nog niet gereisd en je neemt een doorgaande nachttrein die vanaf 19:00 vertrekt, dan mag je de volgende dag op de pas invullen. Vanaf nu is er nieuwe regeling die kort gezegd vermeldt: Neem je de nachttrein, dan mag je daar ook na 00:00 verder mee reizen. De reisdag loopt af op het moment dat je (na 00:00 de volgende dag) uit de nachttrein stapt. Beide regelgevingen worden in 2019 naast elkaar gebruikt. Vanaf 9 december 2019 is de 19:00-regel niet meer van toepassing. Uiteraard verandert er niets voor wie op beide dagen achter elkaar voor en na de nachttrein op de interrail reist. Voor hen blijft het gewoon 2 reisdagen op de pas invullen!

Wenen en Boedapest
De nachttrein vanuit Berlijn naar Boedapest en Wenen is onder de productnaam ÖBB Nightjet weer terug. Niet meer via Praag, maar via Wrocław. Dit treinduo neemt ook de nachttrein Berlijn–Przemyśl mee. In Wrocław wordt de nachttrein naar Lviv (Oekraïne) eraan gekoppeld. In Racibórz wordt het gedeelte richting Przemyśl ontkoppeld van de Metropol. De treingedeelten naar Wenen en Boedapest met slaaprijtuigen (1e en 2e klas) en lig- en zitrijtuigen (2e klas) rijden onder de naam Metropol vanaf Racibórz verder via Bohumin, Ostrava naar Břeclav. In deze Tsjechische stad wordt de Metropol wederom gesplitst. Het Weense gedeelte rijdt samen met de rijtuigen uit Warschau via de grensplaats Hohenau naar Wien Hbf. De rijtuigen naar Hongarije rijden samen met het gedeelte uit Praag en Warschau via Bratislava naar het station Budapest Keleti. Het spreekt voor zich dat de reis ook in omgekeerde reisrichting kan worden gemaakt.

Kaartjes voor de nachttreinen naar Wenen en Boedapest zijn te koop via de ÖBB en DB-International. Alleen bij ÖBB kan online een gewenste lig- of slaapplek (boven, midden, of beneden) gekozen worden. De doorgaande Sparpreis geldt alleen in de zitrijtuigen naar Wrocław en Przemyśl. Kaartjes tussen Przemyśl en Lviv zijn via de Oekraïense spoorwegen te boeken (alleen geschikt voor de terugreis, omdat geboekte kaartjes in Oekraïne ter plekke afgehaald moeten worden).

Alternatief: De oude Metropol rijdt nog steeds tussen Praag en Boedapest (en komt in Boedapest tegelijk aan met de nieuwe Metropol). Kaartjes ervoor zijn eenvoudig o.a. via de Tsjechische Spoorwegen te koop. De EuroCity uit Hamburg–Berlijn–Dresden geeft een overstap van 30 minuten. 

Boekarest
Wenen kent nu ook directe dag- en nachttreinen naar Roemenië. ‘s Ochtends vertrekt een directe trein naar Cluj-Napoca. Tegen de klok van acht vertrekt een nachttrein naar Boekarest, die de volgende namiddag omstreeks 16:00 daar is (om 14:00 vertrekt de tegenligger). Wilt u vroeger in Boekarest aankomen, dan rijdt om 19:10 een trein vanuit Boedapest. Er rijdt op een deel van het Roemeense traject een buffetrijtuig mee dat ook warme tussendoortjes verkoopt. Het is sterk raadzaam om de rekening in lei te voldoen.

Oost-Slowakije
De nachttrein Wenen–Košice is helaas opgedoekt. Een goed alternatief is de nachttrein Praag–Bratislava–Zvolen–Košice–Prešov. Deze neemt naast slaaprijtuigen ook zitrijtuigen uit de aansluitende EC uit Berlijn mee (en zo ook terug). De Tsjechische en Slowaakse spoorwegen verkopen via hun site scherp geprijsde nachttreintickets Praag–Slowakije. RegioJet rijdt ook een nachttreinverbinding met couchettes.

(Bijgewerkt: februari 2019)