Treinkaartjes


treinkaartjes app“Is er nog ergens een actie voor een goedkoop treinkaartje?” Deze vraag hoeven reizigers niet meer te stellen wanneer zij de app Treinkaartjes hebben geïnstalleerd. De app is een initiatief van Hildebrand van Kuyeren, de man achter Treinreiziger.nl. De website Treinreiziger.nl is bij velen bekend als nieuwswebsite, maar de site wordt ook veelvuldig bezocht door koopjesjagers die zich willen verdiepen in de aanwezige informatie over goedkope treinkaartjes die periodiek worden uitgegeven door onder meer Blokker, het Kruidvat, de Spoordeelwinkel etc. De vernieuwde website van Treinreiziger.nl heeft een heuse reisplanner aan de voordeelkaartjes gekoppeld. De website is niet optimaal voor mobiel gebruik en daarom is er een app gelanceerd voor Android en iPhone. De app heeft het uiterlijk van een mobiele website en biedt dan ook meer dan alleen de reisplanner, zoals informatie over abonnementen en (verstopt onder ‘overige’) het laatste OV-nieuws. De reisplanner werkt simpel en geeft een duidelijk overzicht van beschikbare treinkaartjes, vergeleken met de standaardprijs. Wie de app gebruikt, doet er goed aan een aantal verschillende data voor de reis te proberen: sommige actiekaartjes zijn alleen in het weekend geldig of gaan op een bepaalde datum van start, een overzicht hiervan ontbreekt in de app. Meerdere zoekopdrachten uitvoeren is wat omslachtig omdat telkens de reisplanner opnieuw aangezet moet worden vanuit het menu, maar dit is een kleine moeite. Een handige service van de app is de mogelijkheid een pushbericht van treinaanbiedingen te ontvangen. Verder doet de app wat het belooft en waar veel vraag naar is, namelijk antwoord geven op de vraag “kan deze reis niet iets goedkoper?”

HERE WeGo

heregoDe app HERE WeGO ging tot eerder dit jaar tot het leven als HERE Maps, en stond als dusdanig vooral bekend als navigatiesysteem dat de concurrentie aangaat met bijvoorbeeld Google Maps. Vorig jaar werd de app overgenomen door autofabrikanten als Audi, BMW en Daimler. Pluspunt aan HERE WeGo is vooral dat de navigatie voor een groot deel ook offline te gebruiken is en daarmee goed bruikbaar is op vakantie. Wat minder bekend is, is dat de navigatie net als Google Maps ook een prima navigatie biedt voor de fiets, te voet en het openbaar vervoer. Daarbij kent de app een aantal handige services zoals autodelen en actuele vertragingsinformatie. Die actuele info laat het in het buitenland wel eens afweten, maar het is mogelijk om vanaf welke locatie dan ook een OV-reis te plannen. Als bestemming kan van alles worden ingevuld, zoals een straatnaam of bekende plaats. De app vergelijkt dan alle verschillende reismogelijkheden en laat zelfs wandelroutes van 18 uur zien. Voor de OV-reiziger ontbreken misschien wel wat keuzemogelijkheden in de reis. Daarbij begint de app te navigeren wanneer voor een reis wordt gekozen, wat voor de forens tamelijk overdreven is wanneer hij maar al te goed de weg naar het station weet. Al met al een interessante app om reismogelijkheden te vergelijken of om mee op weg geholpen te worden in onbekend gebied zoals het buitenland.

TripGo

tripgo Screenshot 2016-05-31-13-43-14TripGo is er eentje in de categorie internationale apps die ook deels in Nederland bruikbaar zijn. De reisplanner is bruikbaar in regio’s Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. En daarnaast dus in veel Europese en Amerikaanse steden. In het buitenland heeft de app aardig wat prijzen gewonnen.

Het bijzondere aan de reisplanner is dat hij alle reismogelijkheden op een rij zet. Maar dan ook echt álle mogelijkheden. Van lopen en fietsen (al duurt het hele dagen) tot de auto, motor en het openbaar vervoer al dan niet gecombineerd met een stuk autodelen of taxi. De reisplanner bevat zoveel bestemmingen dat het wat chaotisch in gebruik kan zijn. Naast internationale bestemmingen die voorbij flitsen kun je bijvoorbeeld zelfs naar “bioscoop De Munt zaal 5” navigeren. De resultaten zijn wel mooi overzichtelijk. In tegenstelling tot een reisplanner als 9292 is meteen in het overzichtsscherm te zien welke opties gebruikmaken van de trein en welke van tram of bus (met zelfs de lijnnummers in het overzicht). Helaas wordt alleen bij de auto het geschatte reistarief weergegeven (en dat daar nog parkeertarief bijkomt moet de gebruiker dus zelf even rekening mee houden). Opvallend is dat bij een aantal testen andere reismogelijkheden gegeven werden dan door 9292 – wat dus betekent dan beide apps eigenlijk niet compleet zijn. Onder de zeer vele opties van TripGo bevindt zich de mogelijkheid de agenda te vergelijken met real-time data en een bericht te krijgen wanneer het nodig is te vertrekken. Maar de echte interessante vraag is natuurlijk wanneer wij in Nederland dit soort complete reisapps gaan ontwikkelen.

ANWB Onderweg

Wanwbie aan de ANWB denkt, denkt vooral aan auto’s. De ANWB Onderweg app is dan ook vooral bedoeld voor automobilisten, maar heeft toch een interessant onderdeel om eens te bekijken: de Auto/OV-planner vergelijkt de gewenste reis met auto en openbaar vervoer.

Hoewel de auto vrijwel altijd sneller is dan het OV, verliest de auto duidelijk snelheid aan de actuele verkeerssituatie die door ANWB in het reisadvies wordt verwerkt. Op de voorpagina van het reisadvies worden meteen de grootste struikelblokken van de reis getoond: het aantal overstappen per OV en de uurtarieven voor het parkeren van de auto op de bestemming. Zo zien we in de app dat wie een dagje gaat winkelen in Haarlem, maar beter de auto thuis kan laten. Helaas werkt dit niet altijd en laat de app regelmatig de melding ‘parkeren niet mogelijk’ zien wanneer de gewenste bestemming niet specifiek genoeg is of ietsjes van de parkeerplaats af ligt. In de reistijd van de auto wordt geen rekening gehouden met het zoeken naar een parkeerplek, iets dat 9292 wel deed toen er nog een mogelijkheid werd geboden het OV met de auto te vergelijken.

De OV-planner werkt op basis van adressen wat voor de incidentele reiziger, die waarschijnlijk toch niet bekend is met de namen van de diverse bushaltes, duidelijk genoeg is. Bij de OV-optie wordt maar één reismogelijkheid geboden. Helaas is er niets te vinden over de prijs van de OV-reis. Ook info over bijvoorbeeld het gebruik van de OV-chipkaart ontbreekt. Jammer is ook dat er geen optie is voor het integreren van auto met OV, door bijvoorbeeld te parkeren op een P&R-terrein op de route.

Al met al is de Auto/OV-planner van ANWB leuk voor de vergelijking, maar eigenlijk niet toegankelijk genoeg om de automobilist tot een incidentele OV-reis te verleiden. 

Citymapper

citymapperDe app Citymapper, beschikbaar voor Android, iPhone en SmartWatch, wordt door internationale gebruikers en pers bejubeld als “de ultieme transport app”. Voor Nederlanders en Belgen is de app tot nu toe alleen een optie geweest bij verblijf in het buitenland, maar sinds half 2015 is de app ook in de Randstad en in Antwerpen en Brussel te gebruiken.
Citymapper is inderdaad een bijzonder complete navigatie-app met vrijwel alle belangrijke opties: razendsnelle route-informatie, ter plekke of in de nabije omgeving, realtime info, pushberichten, mogelijkheden tot afspreken met vrienden op een bepaalde locatie, toevoegen van thuis- en werkadres voor nog sneller gebruik. Bij OV-reisadviezen worden meteen alternatieve opties getoond zoals de taxi (met mogelijkheid een Uber te bestellen), de fiets en benewagen. Bij die laatste twee mogelijkheden motiveert de app je door te tonen hoeveel calorieën je met deze keuze verbruikt, en in hoeveel pepernoten of koppen erwtensoep dit om te zetten is (goede kans dat er in de zomer voor ander voedsel wordt gekozen). Dankzij het intuïtieve ontwerp van Citymapper heb je haast niet door hoeveel functies er in deze app verwerkt zitten. Nadeel is dat de app volledig Engelstalig is en zich dus beperkt tot de Randstand. Naar verluidt zal het Nederlandse gebied zich voorlopig niet uitbreiden en moeten reizigers buiten de Randstad het gebruik dus blijven beperken tot grote buitenlandse steden als Londen, Berlijn, Parijs, Rome en New York.