• Home
  • Nieuws afdeling West-Overijssel

Rover-afdeling West-Overijssel

30
april
2018

Een dag staken is meer dan genoeg!! Toilet is in de regionale trein!

De regionale treinen van Keolis en Arriva in Overijssel hebben toiletten aan boord voor de reizigers (alleen niet de treinen tussen Hardenberg en Almelo). Die toiletten zijn ook te gebruiken voor het personeel van deze treinen. Het is dan ook onbegrijpelijk dat zij meestaken.

Bovendien zijn er bij de eindpunten ook eigen wacht- en toiletvoorzieningen voor het treinpersoneel, bijv. in Mariënberg, Emmen, Enschede, Zwolle, Almelo.

Ook het buspersoneel beschikt steeds meer over eigen toiletvoorzieningen op de knooppunten, bijvoorbeeld in Hardenberg. 

Het is overigens onbegrijpelijk dat het personeel - na een afgesloten CAO - gaat staken over zaken die thuis horen in het werkoverleg met de werkgever. De reizigers behoeven hiervan niet de dupe te worden. Een dag staken is meer dan genoeg!

 

09
februari
2018

Station Stadshagen is af maar nog niet open

Station Stadshagen is op 10 december 2017 niet in gebruik genomen. De treinen tussen Kampen en Zwolle rijden dit station voorbij. Op het laatste moment bij het proefrijden bleek dat de treinen tussen Zwolle en Kampen geen 140 km konden rijden. De ondergrond is op delen te slap. Met 100 km kan Keolis wel rijden. station stadshagen 30 01 2018

09
februari
2018

Blauwnet rijdt vanaf 10 december 2017

De blauwe treinen van Blauwnet rijden op het regionale treinnet van de provincie Overijssel. Dit net verbindt Emmen met Zwolle, Enschede met Zwolle, Kampen met Zwolle. Blauwnet rijdt ook tussen Almelo en Hardenberg. De vervoerders zijn Arriva en Keolis.

Op de stations die Blauwnet aandoet, stan blauwe paaltjes.Reis je met deze treinen en stap je onderweg over op blauwnettreinen dan behoef je bij de overstap niet meer uit en in te checken.  Dit geldt niet voor een overstap met andere vervoerders, m.n. de NS die nog niet zover is.

 

04
januari
2018

250000 passagiers buurtbus 597 Beerzerveld

De buurtbus tussen Hardenberg - Mariënberg en Beerzerveld (in de gemeente Ommen) heeft op 20 december 2017 250.000 passagiers vervoerd. De buurtvereniging bestaat al meer dan 30 jaar! Zeker voor Beerzerveld dat niet over ander openbaar vervoer beschikt, is de buurtbus een uitkomst!  zie ook www.rtvoost.nl/nieuws/282396/elsemieke-tibben-uit-beerzerveld-is-250-duizendste-passagier-van-buurtbus?p=267462

 

04
januari
2018

Stakingen in het streekvervoer

Geen stakingen bij het regionaal spoorvervoer. De treinen van Blauwnet op de lijnen Zwolle - Emmen, Hardenberg - Almelo, Zwolle - Kampen en Enschede - Zwolle reden als gewoonlijk. Ook de buurtbussen reden vandaag. Voor het overige lag het busvervoer op 4 januari 2018 geheel stil. Een succesje voor de vakbonden! Maar voor de reizigers die afhankelijk zijn van de bus....

07
december
2017

Rover baalt van blunders Kamperlijn

thumb zwolle kampen buffel bovenleiding met ankerblokkenRover vindt het frustrerend dat de opening van station Zwolle Stadshagen moet worden uitgesteld door blunders met de aanleg van de vernieuwde spoorlijn Zwolle – Kampen. Zeker omdat het niet de eerste keer is dat een beloofde verbetering voor de reizigers rondom Zwolle wordt uitgesteld.

01
december
2017

Volle bussen in Zwolle

's Ochtends tussen 7.45 tot 10.00 komen trein- en busladingen studenten en scholieren naar Zwolle om de Hogeschool Windesheim, het Greijdanus, het Deltioncollege, Landstede en andere scholen te bezoeken. Sinds september 2017 is de toeloop met 20% gestegen. Die groei komt vermoedelijk doordat 16 en17 jarige scholieren nu ook met de studentenkaart kunnnen reizen.

25
oktober
2017

Ledenvergadering West Overijssel

thumb zwollefotoDe ledenvergadering van de afdeling West - Overijssel is op 23 november a.s. in de recreatiezaal van de Zalnéflat, Weteringpark 7, in Zwolle.Thema: het stadsvervoer in Zwolle in de komende jaren. Leden ontvangen een uitnodiging, belangstellenden zijn van harte welkom.

 

18
oktober
2017

Single Check in - Single Check Out bij regionale treinen Overijssel

Vanaf 10 december 2017 behoeven treinreizigers niet meer uit te checken en opnieuw in te checken als zij reizen met Keolis en Arriva. Wie reist van Raalte naar Ommen checkt alleen nog in Raalte en uit in Ommen. In Zwolle is dus het in- en uitchecken (nu nog wel bij NS) niet meer nodig en is inchecken bij Arriva ook niet nodig.

Het betekent dat in Zwolle en in Twente (Almelo, Hengelo, Enschede) één blauwe incheckpaal komt te staan. De nieuwe palen zijn sneller en technisch geschikt voor het gebruik van bankpassen zo meldt de provincie Overijssel in een persbericht van 18 oktober 2017.

18
oktober
2017

Geen opstaptarief meer bij overstap tussen bus en trein in Overijssel

Treinreizigers en busreizigers in Overijssel betalen vanaf 10 december 2017 geen opstaptarief als zij overstappen van bus op regionale trein, regionale trein op bus, of van regionale trein op regionale trein. Dit scheelt busreizigers die op en neer reizen, bijvoorbeeld naar school, werk of winkel al gauw € 1,80 per retourrit.  Als je reist met reductie is retourrit € 1,20 per dag.

 

18
oktober
2017

Laatste trein naar Kampen vervalt op vrijdag / zaterdag

In de nieuwe dienstregelng Keolis (Syntus) vervalt op vrijdag en zaterdag de laatste trein naar Kampen. Die vertrekt momenteel om 1.02 uit Zwolle. Rover - West - Overijssel en het Rocov Overijssel eisen van de vervoerder en de provincie Overijssel dat deze trein alsnog rond 1.00 's nachts rijdt.

06
oktober
2017

Zwolle Centraal of Zwolle?

Ed Anker, wethouder Spoorzone, wil dat het station Zwolle omgedoopt wordt in Zwolle Centraal en is hierover in overleg met NS. Hij wil Zwolle op de kaart van Nederland zetten. Rover West-Overijssel ziet in dit voorstel geen meerwaarde. Het is maar een naam. Verbazingwekkend dat een gemeente die GEEN bus meer in het centrum wil, en GEEN instaphalte aan de noordzijde van het station, WEL een Centraal Station - wil.  

27
juni
2017

Voordelen en nadelen Tarievenhuis Oost, afschaffen sterabonnementen, hogere tarieven

Vanaf 1 juli 2017 biedt het THO voordelige reismogelijkheden binnen Regio Oost voor bepaalde categorieën reizigers, zoals toeristen (dagkaart) gezinnen (meermanskaart), mensen die veel in de daluren reizen (Dal  Voordeel Oost, Dal Vrij Oost, Weekend Vrij Oost) en forenzen of scholieren (Altijd Voordeel Oost, Altijd Vrij IJsselmond en Altijd Vrij Midden Overijssel).

Bij de invoering van het THO gaan de kilometer tarieven omhoog. Voor IJsselmond is dat van 14,3 naar 16,1 ct. per km, voor Midden Overijssel van 14,3 naar 15,5 ct. en voor de Vechtdallijnen (Zwolle-Emmen en Hardenberg-Almelo) van 16,9 ct. naar 17,1 ct. De reizigers voor wie de THO-reisproducten niet interessant zijn gaan dus meer betalen. Daarbij gaat het dan vooral om reizigers die niet frequent van het OV gebruik maken. 

27
juni
2017

Nieuwe tarieven in Overijssel, Gelderland en Flevoland. Tarievenhuis Oost

De provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland werken samen bij het openbaar vervoer. Dat heeft ertoe geleid dat vanaf 1 juli 2017 het Tarievenhuis Oost (THO) van start gaat. Het THO bevat een aantal nieuwe abonnementen voor alleen de bus en voor de combinatie van bus & trein. Sommige abonnementen zijn op de daluren gericht en andere op het weekeinde. 

12
april
2017

Buurtbus Vilsteren onnodig

regiotaxi hardenberg 1 8 2017

Vanaf 3 april 2017 rijdt er een buurtbus 568 Syntus tussen Dalfsen station en Ommen station via Vilsteren en het gehucht Dalmsholte. De vraag is of hier sprake is van een hobby van vooral mannen die graag met een busje rijden of van een noodzakelijke vervoersverbinding. Rover vindt deze buurtbus niet nodig en overbodig. In Overijssel zijn de buurtbussen in Overijssels Blauw

[12  >>