• Home
  • Nieuws afdeling Limburg

Rover-Limburg

23
juni
2019

Presentatie over Maankwartier door Michiel Huisman bij Rover-Limburg

Op Roltrappen station Heerlen29 juni a.s. houdt Rover-Limburg haar jaarlijkse algemene ledenvergadering (ALV). Deze ALV vindt plaats in de Spuiklep welke gelegen aan de Parallelweg 4 te Heerlen. Het gebouw ligt op 10 minuten lopen van het station; in de nabijheid van Kinderstad. Het ochtendgedeelte van de ALV welke om 11.30u. begint is alleen toegankelijk voor leden van Rover-Limburg. Tijdens het middaggedeelte zal bedenker en ontwerper van het Maankwartier Michel Huisman een presentatie geven over zijn kunstwerk. Na zijn uiteenzetting bestaat de mogelijkheid om met Michel Huisman een bezoek te brengen aan de nieuwe stationsomgeving.

Festiviteiten rond de opening van het nieuwe station

Het nieuwe station Heerlen opent tijdens Cultura Nova, het Maankwartier is een ontwerp met mediterrane allure ontworpen door de Heerlense kunstenaar Michel Huisman. Hij creëert een nieuw stuk binnenstad met een station, winkels, restaurantjes, pleintjes, een hotel, kantoren en woningen. Maar het is ook één groot kunstwerk, met daarin nog eens 89 kunstwerken die verwijzen naar sterrenbeelden.

20
juni
2019

Wijziging busdienstregeling per 30 juni 2019

Daar Nieuwe busdienstregelingArriva in de afgelopen periode vele kilometers heeft moeten omrijden, dit als gevolg van werkzaamheden aan de weg en vanwege de spoorbrug bij de Locht in Kerkrade welke afgesloten is voor zware voertuigen, zijn er meer dienstregelingkilometers gereden dan was voorzien. Helaas ontvangt de vervoerder voor de extra gereden kilometers geen compensatie. Rover Limburg is van mening dat de rekening nu bij de reiziger wordt gelegd door het schrappen van een aantal ritten.

Maar de dienstregelingwijziging is ook noodzakelijk vanwege de instroom van nieuwe zero-emissie bussen. Door de introductie van deze bussen zullen de aankomst- en vertrektijden mogelijk wijzigen.

Was Maastricht de eerste locatie waar deze milieuvriendelijke bussen gingen rijden, eind juni worden ze ook ingezet op sommige buslijnen in de regio Sittard, buslijn 20 in Parkstad en op buslijn 56 van Maastricht naar Brunssum. Het rijden met zero-emissie bussen heeft wel tot gevolg dat reizigers soms moeten overstappen; dit omdat de bus moet worden opgeladen. Werknemers van VDL-Nedcar krijgen een snellere en directe busverbinding met het industrieterrein van deze autofabrikant.  

08
juni
2019

Wijziging dienstregeling Maastricht-Heerlen-Aachen Hbf (RE18)

WegensStation Herzogenrath werkzaamheden aan het spoor in Duitsland rijden de treinen van RE18 vanaf 3 juni tot en met 12 juli op het traject Herzogenrath-Aachen Hbf in een aangepaste dienstregeling. Deze aanpassing geldt overigens alleen op werkdagen tussen 8.30u en 15.30u. Reizigers naar/vanuit Aachen Hbf zijn ongeveer 6 à 7 minuten langer onderweg. De aangepaste dienstregeling geldt overigens ook voor de overige treinen die gebruik maken van het baanvak Aachen Hbf-Herzogenrath zoals RE4, RB 20 en de RB33. Passagiers gebruikmakend van RB20 tussen Aachen Hbf en Alsdorf Annapark worden tussen het hoofdstation van Aachen en Herzogenrath per bus vervoerd. De trein naar/uit Alsdorf Annapark en verder vertrekt in Herzogenrath van het kopspoor (Gleis 55).

06
juni
2019

Pinkpop 2019

KomendPinkpop Pinksterweekend vindt op het terrein van Megaland te Landgraaf de 50e editie van Pinkpop plaats. Om de vele tienduizenden muziekliefhebbers tussen Heerlen en het festivalterrein ordentelijk te kunnen vervoeren, geldt er een aangepaste dienstregeling. Zo rijden op zaterdag, zondag en maandag van 8.24u. tot 16.02u. en van 22.24u. tot 2.02u. vier pendeltreinen per uur tussen Heerlen en Landgraaf. Twee treinen hebben Sittard als begin- en eindpunt. De pendeldienst tussen Heerlen en Landgraaf wordt ook op dinsdag 11 juni gereden en wel tussen 7.24u. en 13.02u.

Op de uren dat er tussen Heerlen en Landgraaf een pendeldienst wordt gereden, stappen treinreizigers naar en vanuit Eygelshoven, Chèvremont en Kerkrade Centrum in Landgraaf over. Reizigers tussen Heerlen en Aachen Hbf worden vanaf zaterdag t/m dinsdagmiddag (12.48u.) met de bus vervoerd.

30
mei
2019

Sneltram Maastricht-Hasselt stap dichterbij

DoorMosea Forum de uitspraak van de Raad van State over de rechtmatigheid van de door de Gemeente Maastricht geplande eindhalte van de sneltram Maastricht-Hasselt aan de Van Hasseltkade is de aanleg van de tramlijn tussen de twee Limburgse hoofdsteden een stap dichterbij gekomen. Omwonenden bij het eindpunt hadden bezwaar gemaakt tegen deze locatie. Slechts op één punt ging de Raad van State mee in het bezwaarschrift daar waar het gaat om de geluidsoverlast. Beslist is door het hoogste rechtsorgaan dat bij het passeren van de tram de geluidsoverlast maximaal 48 decibel mag bedragen. Hoewel in Nederland de vlag uit kan met betrekking tot aanleg van de tramlijn, aan de andere kant van de grens zijn er toch nog enige zorgen rondom de effectuering van meer aangehaalde tramverbinding.

14
mei
2019

Noteer alvast in uw agenda

OpNieuw station Heerlen2 29 juni vindt de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering (ALV) van Rover-Limburg plaats. Net als voorgaande jaren is de locatie van de ALV de Spuiklep te Heerlen. De ALV bestaat zoals gebruikelijk uit een besloten ochtendgedeelte (alleen voor leden van Rover) en een openbaar toegankelijk middaggedeelte. In het middaggedeelte van de komende ALV zal bedenker van het Maankwartier en het nieuwe treinstation Michel Huisman een presentatie geven over de stationsomgeving. Na zijn voordracht bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan een bezoek aan het nieuwe station en het Maankwartier.

Voor meer informatie over de ALV verwijzen wij u naar nieuwsbrief welke volgende maand aan de leden van Rover-Limburg zal worden gezonden.

02
mei
2019

Particuliere spoorwegmaatschappijen rukken op in het langeafstandsverkeer

WasEurobahn Venlo het Verenigd Koninkrijk in de jaren tachtig een van de eerste landen in Europa waar particuliere vervoerders hun intrede deden op het spoorwegnet, tegenwoordig zijn er tal van landen waar naast staatsbedrijven ook particuliere maatschappijen daarop actief zijn. Meestal verzorgen deze bedrijven het regionale treinverkeer en vaak zijn deze vervoerders een dochteronderneming van een nationale spoorwegmaatschappij zoals Abellio en Arriva van respectievelijk NS en DB.

Maar ook het langeafstandstreinverkeer is heden ten dage niet langer alleen maar voorbehouden aan Deutsche Bahn of Renfe, de nationale spoorwegmaatschappij van Spanje. Met betrekking tot Spanje kan gemeld worden dat de Spaanse ministerraad in de maand december 2018 heeft besloten de markt voor het reizigersvervoer voor lange afstanden inclusief de hogesnelheidstreinen te openen. Dit betekent dat staatsspoorwegbedrijf Renfe concurrentie krijgt bij dit segment van het reizigersverkeer.

14
april
2019

Bouw Maankwartier nadert voltooiing

MensenNieuwbouw station Heerlen die geregeld een bezoek brengen aan de nieuwe stationsomgeving van Heerlen zien de laatste weken dat bouwvakkers onder het toeziend oog van bedenker en ontwerper Michel Huisman de laatste hand leggen aan zijn kunstwerk.

Echter in een van de laatste fase van de afbouw moeten er nog een aantal omvangrijke werkzaamheden worden uitgevoerd zoals het aanbrengen van de serre, de (perron)overkappingen, de installatie van de (rol)trappen vanuit de stationshal naar de twee perrons en het plaatsen van enkele kunstwerken van Michel Huisman aan de gevel. Maar ook op het emplacement van station Heerlen moet nog het e.e.a. gebeuren zoals het verplaatsen van de balken van de bovenleiding en het verleggen van kabels en leidingen.

09
april
2019

De kaartlezer op het station en de piepjes

VoorKaartlezers Roermond de doorgewinterde treinreiziger komen de piepjes bij het in- en uitchecken met de OV-chipkaart wel bekend voor. Maar voor de incidentele treinreiziger met zo’n kaart ligt dat even iets anders en zeker als hij/zij in- of uitstapt op een station dat niet afgesloten is met poortjes. Voor hen is het belangrijk dat het in- en uitcheckproces correct verloopt.

Zoals aangegeven zijn veel stations heden ten dage afgesloten en krijgt men alleen toegang tot de perrons en de treinen na ingecheckt te hebben bij de poortjes. Ook het uitchecken geschiedt dan via de kaartlezer bij de poortjes. Belangrijk is om op stations met meerdere vervoerders het juiste poortje te passeren zoals in Sittard, het station dat bediend wordt door NS en Arriva. Maar op de andere grotere stations zoals Heerlen, Maastricht en Roermond, welke ook door meerdere spoorwegmaatschappijen wordt aangedaan, zijn geen poortjes en dient men derhalve via de kaartlezer bij de ingang van het station, in de stationshal of op het perron in- en uit te checken.

05
april
2019

Nieuws over treinverbindingen in Limburg

MaaslijnArriva trein Heerlen

Begin deze week kwam het bericht dat de financiering van de Maaslijn rond is. Echter overvolle treinen zullen voorlopig nog wel blijven bestaan. Maar door aanpassingen van de collegetijden van de Radboud Universiteit en de Hogeschool Arnhem-Nijmegen is de drukte in de spits gelukkig wel iets afgenomen.

Voor de elektrificatie van de Maaslijn worden over een lengte van 86 kilometer portalen en palen geplaatst. Aan deze palen komt de bovenleiding te hangen die de elektrische trein van stroom voorziet. Op vijf plekken langs de Maaslijn wordt een extra spoor aangelegd; ten noorden van Cuijk, ten noorden van Boxmeer, ten zuiden van Vierlingsbeek, ten zuiden van Venray en tussen Reuver en Swalmen. Ook wordt een deel van de Maaslijn geschikt gemaakt voor het rijden met hogere snelheden. De aanleg van dubbelspoor betekent dat er nieuwe wissels moeten worden aangelegd of dat bestaande wissels moeten worden vervangen of verplaatst.

24
maart
2019

Wil Nederland de trein Hamont-Weert nog wel?

HetStation Hamont plan om Weert en Hamont via het spoor met elkaar te verbinden staat in het Nederlandse regeerakkoord. Hierdoor ontstaat er een treinverbinding tussen Weert en Antwerpen. Afgelopen week zijn er in het dagblad het Belang van Limburg en de Limburger artikelen verschenen over de investeringen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in het 9 km lange Nederlandse traject.

In Nederland wordt er een zogenaamde Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) uitgevoerd en ProRail is bezig met een studie over de kosten aan de Nederlandse kant van het traject en dit wordt binnenkort afgerond. Uit de artikelen komt naar voren  dat de kosten voor het Nederlandse traject opvallend hoog worden ingeschat en aanmerkelijk meer zullen zijn dan de aanvankelijke schatting van 35 miljoen uit 2015. Er moet een spoorbrug worden verhoogd en een bocht vlak voor station Weert zou opnieuw moeten worden aangelegd. Dit zou er voor zorgen dat de uitgaven veel hoger uitvallen. De eerste resultaten van dat onderzoek zouden al tussen ProRail en Infrabel zijn besproken.

17
maart
2019

Wissel in Valkenburg blijft liggen, dus de ZLSM gaat weer naar Valkenburg rijden

BeginZLSM Maastricht dit jaar berichtten wij u over het voornemen van ProRail om een wissel op het spooremplacement in Valkenburg weg te halen. Middels dit wissel kan de trein uit oostelijke richting het Geulstadje binnenrijden op spoor 3. Ook de stoomtrein van de ZLSM uit Simpelveld gebruikte vele jaren dit spoor. Begin dit jaar waren de ZLSM, Arriva en de gemeenten aan deze lijn ontstemd toen bekend werd dat het wissel verwijderd zou worden. Door het weghalen van betreffend wissel zou het voor de toeristische stoomtreinmaatschappij ook niet meer mogelijk zijn om vanuit Schin op Geul door te rijden naar Valkenburg.

Gelukkig heeft dit verzet de spoorbeheerder er toe aangezet om een streep te zetten door het eerder vermelde plan. De intentie van de ZLSM is om vanaf 2020 met haar treinen weer door te rijden naar Valkenburg kan dan realiteit worden.

14
maart
2019

Statenverkiezingen en het Openbaar Vervoer

Eind station Heerlen2vorig jaar heeft Rover afdeling Limburg de politieke partijen die deelnemen aan de Provinciale Statenverkiezing in Limburg geïnformeerd wat de wensen zijn van deze reizigersorganisatie.

Naar aanleiding hiervan heeft Rover-Limburg onlangs de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen beoordeeld en vergeleken met onze wensen. Hierbij blijkt dat de ideeën van de SP op het terrein van het openbaar vervoer in de provincie het meest overeenkomen met die van Rover-Limburg. Het volledige overzicht van de vergelijking treft u hieronder aan.

13
maart
2019

Arriva draagt bij aan een schoner milieu in Limburg

Ze start ebus Maastricht1rijden al een tijdje in Maastricht; de elektrische bussen van Arriva. De eerste stadslijn welke met elektrische bussen werd gereden was lijn 3. Vanaf 9 december 2018 is het aantal lijnen waarop Arriva elektrisch materieel inzet uitgebreid naar 5. Naast lijn 3 worden nu ook de lijnen 1,2,5 en 6 met 28 zero-emissie bussen gereden. En de opmars van deze milieuvriendelijke en stille voertuigen zal in de komende periode toenemen. Eind juni zullen ook de lijnen 4,7,9 en 10 in de regio Maastricht met elektrische bussen worden gereden. In de regio Parkstad/Sittard zullen de buslijnen 20 en 36/37 met de meer aangehaalde type bussen worden gereden. Ook in Sittard, Venlo en Venray zal de elektrische bus de diesel variant uit het straatbeeld doen verdwijnen.

05
maart
2019

Aantrekkelijke reisformules bij de Belgische spoorwegen

Nu station de Pannehet voorjaar er aankomt, en qua weer zitten we er al in, is het leuk om in het weekend er op uit te trekken en bijvoorbeeld een bezoek te brengen aan Brussel, Antwerpen of aan de Belgische kust. Om daar te komen hebben de Belgische spoorwegen (NMBS) voor alle leeftijdscategorieën aantrekkelijke reisformules; tickets die voor inwoners uit de grensstreek ook interessant kunnen zijn. Met de vervoerbewijzen die vanaf Visé of Hamont geldig zijn kunnen jongeren tot en met 25 jaar met de Go Pass 1 voor € 6,60 (enkele reis) in de 2e klas naar alle bestemmingen in België reizen. In de schoolvakanties reizen deze jongeren met de Go Unlimited voor € 15,00 per week of € 25,00 per maand kriskras door België.

Bent u 65 jaar of ouder; ook dan heeft de NMBS goedkope reismogelijkheden voor u want voor € 6,80 koopt men het seniorenbiljet. Het seniorenbiljet is een dagretour waarmee u vanaf elk Belgisch station naar uw (favoriete) reisbestemming reist. Reist u liever 1e klas dan betaalt u € 14,40. Dit treinkaartje is van maandag tot en met vrijdag geldig vanaf 9.00u en in het weekend de gehele dag. Van 13 juli t/m 18 augustus 2018 is het seniorenbiljet niet geldig op zaterdag, zondag en feestdagen. Voor 65+ reizigers uit Nederland is er ook een seniorenbiljet dat als dagretour vanuit Maastricht, Maastricht Randwyck of Eijsden geldig is naar een plaats in België en kost € 10,10 voor de 2de klas en           € 19,20 voor de 1ste klas. Dezelfde mogelijkheden zijn ook vanuit Roosendaal beschikbaar. 

[12 3 4 5  >>