Benchmark duurzame, actieve en gezonde mobiliteit

Benchmark kaftBenchmark duurzame, actieve en gezonde mobiliteit in 30 gemeenten

Onderzoeksbureau CE Delft voerde deze benchmark uit in opdracht van een brede coalitie van maatschappelijke organisaties die opkomen voor duurzame, actieve en gezonde mobiliteit: de Fietsersbond, Longfonds, MENSenSTRAAT, Milieudefensie, Natuur & Milieu, Rover en Wandelnet. 

Wereldwijd is er consensus dat zogenaamde ‘actieve’ mobiliteit (fietsen, lopen in combinatie met Openbaar Vervoer) een grote bijdrage kan leveren aan een groot aantal maatschappelijke waarden. De effecten van actieve, gezonde, duurzame mobiliteit beslaan een breed spectrum:

  • duurzaamheid/klimaatverandering;
  • luchtkwaliteit;
  • gezondheid;
  • vermindering geluidsoverlast;
  • veiligheid;
  • betere kwaliteit van de openbare ruimte;
  • betere bereikbaarheid;
  • hogere belevingswaarde van de stad.

Door een versterkte insteek op een duurzame, actieve en gezonde mobiliteit kunnen voor alle bovengenoemde effecten belangrijke terreinwinst worden geboekt.

Om de Nederlandse steden bereikbaar, leefbaar, veilig en gezond te houden is een focus op actieve, gezonde, duurzame mobiliteit erg belangrijk. Veel steden en ook de Rijksoverheid besteden al in toenemende mate aandacht aan actieve, gezonde, duurzame mobiliteit. (Het ministerie van I&W bijvoorbeeld met het programma ‘Beter Benutten’ en nu met het oprichten van de afdeling Duurzame Mobiliteit). Een versterkte inzet is echter nodig om de negatieve effecten die mobiliteit op dit moment met name in de steden met zich meebrengt in voldoende mate te verminderen.

Download het rapport door op de afbeelding te klikken

duurzame coalties logos 

Meldpunt Volle Bussen

thumb Volle bussen2
Welkom op het Meldpunt Volle Bussen van Rover.

Iedere morgen staan in een overvolle bus? Zelfs achtergebleven bij de halte? Laat het ons weten! Wij brengen de drukste bussen, tram- en metroritten in kaart om dit bij de betreffende vervoerders en overheden aan te kunnen kaarten.

Let op: betreft het een treinvervangende bus of wil je een volle trein melden? Doe dit dan via ons Meldpunt Volle Treinen of de app (Android of iPhone).

Meld een volle bus

Met dit formulier geeft u een volle bus, tram of metro door aan ons Meldpunt Volle Bussen.

Welke bus zat overvol?

Datum volle bus:(*) / /
Invalid Input
Lijnnummer (één lijnnummer per melding)(*)
Invalid Input
Plaats vertrekhalte:(*)
Invalid Input
Vertrekhalte:(*)
Invalid Input
Vertrektijd:(*)
Invalid Input
Graag invullen als uu:mm, bijvoorbeeld 13:03
Plaats uitstaphalte:(*)
Invalid Input
Uitstaphalte:(*)
Invalid Input
Vervoersbedrijf:(*)
Invalid Input
Soort vervoer:(*)
Invalid Input

Hoe verliep de rit?

(*)




Invalid Input
Eventuele opmerkingen:
Invalid Input
Hoe vaak ervaart u deze volle bus, tram of metro?
Invalid Input
Upload eventueel een foto:
Invalid Input

Uw gegevens:

Emailadres:(*)
Invalid Input
Invalid Input
(*)
Invalid Input

Evaluatie klachten Dienstregeling 2017


Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2017 ontving Rover ruim 5000 klachten. Het meldpunt volle treinen tikte ongeveer een gelijk aantal aan. Rover heeft alle klachten in kaart gebracht om met NS en andere vervoerders te bespreken. De klachten richten zich op het ontwerp van de dienstregeling (zoals slechte aansluitingen), de uitvoering van de dienstregeling (vertragingen, gemiste aansluitingen) en stelselmatig te korte treinen.

Download de analyse door op onderstaande afbeelding te klikken.

klachtenanalyse


Zwartboek Hoogzomerdienstregeling Breng


Breng besloot in regio Arnhem/Nijmegen de zomerdienstregeling van 24 juli tot 4 september 2016 nog verder uit te dunnen naar een ‘Hoogzomerdienstregeling’, waardoor veel buslijnen in frequentie gehalveerd werden of zelfs helemaal werden opgeheven. Uit de binnengekomen klachten blijkt dat reizigers hierdoor veel hinder ondervonden zoals gemiste aansluitingen, lange wachttijden bij de halte, onbereikbare bestemmingen, hogere kosten vanwege een verplichte omreisroute en overvolle bussen. Daarnaast liet Breng flink wat steken vallen in de reisinformatie.

Rover heeft de klachten verzameld in een zwartboek, dat op 26 oktober 2016 om 13:30 uur is aangeboden aan de commissie Bereikbaarheid, OV en Cultuur van Provincie Gelderland.

 

 zwartboekbreng

Enquête naar meest gastvrije stations

Uitreiking Rotterdam foto Sanne van GalenStations Rotterdam Centraal en Delft zijn door Rover na een ledenenquête verkozen tot de meest gastvrije grote en middelgrote stations van Nederland. Naast deze modern gerenoveerde stations werd in de categorie kleine stations juist gekozen voor het oudste station van Nederland: station Valkenburg.

Rover vroeg in 2016 aan de leden wat een station tot een gastvrij station maakt en welke stations hier een positief voorbeeld van zijn.  
Tijdens de ledenvergadering van Rover op zaterdagmiddag in Ermelo werden de winnaars door Ronald Nomes, directeur Stations van ProRail, bekend gemaakt. Naast winnaars Rotterdam, Delft en Valkenburg werden er certificaten uitgereikt aan de best gewaardeerde stations in de categorieën groot, middelgroot en klein: stations Amsterdam CS, Utrecht CS, Zutphen, Ede-Wageningen, Overveen, Dalfsen, Deurne en Ommen.

De meest aantrekkelijke eigenschappen van een groot station zijn volgens de reizigers ruimte, licht, overzichtelijkheid en duidelijke informatie, genoeg te doen en te zien, mogelijkheid om te eten en te drinken, een prettige drukte en aanwezigheid van voldoende personeel om iets aan te kunnen vragen. Ook de stationspiano wordt opvallend vaak genoemd als welkom vermaak. De best gewaardeerde kleine stations hebben ook een gemene deler: er gebeurt iets op het station, er is vrijwel altijd iemand aanwezig, de aanwezigheid van een café zorgt voor reuring en gezelligheid. De meest genoemde kleine stations zijn grotendeels stations met een recreatieve bestemming, waarbij reizigers soms direct op het terras stappen en zich omringd voelen door niet-gehaaste medereizigers. 

Stations die reizigers liever mijden, zijn stations waar het somber, kil, verlaten, donker, unheimisch, tochtig of vuil is. Ook lange perrons met grote loopafstand naar de trap, gebrek aan menselijk toezicht en aan voorzieningen zijn redenen om een station als ongastvrij te beoordelen. De slechtste waardering krijgt station Rijswijk, gevolgd door stations Amsterdam Muiderpoort en Uitgeest. 

Klik op de afbeelding hieronder op het rapport te downloaden.

gastvrije stations