Er wordt aan het spoor gewerkt..


thumb Haarlem station drukte vanwege Leiden foto Leon TebbensHoe houden we de overlast beperkt?

Werk aan het spoor is soms nodig. Helaas kan de reiziger hier flink overlast van ervaren. Soms meer dan nodig.

Werk aan het spoor kan klantvriendelijker

Als reizigers hebben wij best begrip voor overlast door spoorwerkzaamheden. Maar we willen dan wel graag weten waarom er minder treinen rijden en waarom juist nu. En wat het doel is van de werkzaamheden. Goede communicatie en service door de vevroerders kan de overlast verlichten. Helaas schort het daar nogal eens aan. Daarom komen er altijd veel klachten binnen bij Rover tijdens spoorwerkzaamheden.

Aanbevelingen van Rover

Rover heeft de klachten geanalyseerd die binnen kwamen tijdens de grootschalige werkzaamheden rondom Leiden in april 2019. Daarna hebben we een aantal aanbevelingen gedaan aan NS en ProRail. We vragen om de volgende verbeteringen:

  1. Leg reizigers uit waarom er aan het spoor gewerkt wordt en waarom dit juist nu moet gebeuren.
  2. Zorg voor genoeg zitplaatsen door niet teveel treinen te schrappen en door langere treinen in te zetten.
  3. Zorg voor goede informatie en ruim voordat de werkzaamheden plaatsvinden. Informeer reizigers niet alleen via Internet maar ook met flyers, omroepberichten, etc. 
  4. Leg meer wissels en keervoorzieningen aan zodat er ook bij werkzaamheden een beperkte dienstregeling gereden kan worden.
  5. Compenseer reizigers bij grote overlast met meer dan een kopje koffie. Compenseer ook reizigers die betalen voor een 1e klas abonnement maar daar geen voordeel van hebben (door grote drukte in de coupés of door gebruik van een NS-bus).
  6. Overleg altijd met Rover bij het plannen van grootschalige spoorwerkzaamheden.
Meer weten? Download hier ons rapport.  


lidwordenHelp mee

Rover zet zich in voor klantvriendelijker werken aan het spoor en jij kunt ons helpen. Je kunt ons steunen door lid te worden van Rover. Of door ervaringen en ideeën met ons te delen. Heb je overlast ervaren door spoorwerkzaamheden of een idee hoe dit beter kan? Laat dan feedback achter via onderstaand formulier.

Feedback werk aan het spoor

Ik wil graag dat Rover gebruik maakt van mijn ervaringen en ideeën in de inzet voor klantvriendelijker werken aan het spoor.

Persoonlijke gegevens

Achternaam:(*)
Invalid Input
Voornaam:
Invalid Input
Emailadres(*)
Invalid Input
Opmerkingen
Invalid Input
(*)
Invalid Input
Zet svp een vinkje in de antispam-beveiliging:(*)
Invalid Input

Benchmark duurzame, actieve en gezonde mobiliteit

Benchmark kaftBenchmark duurzame, actieve en gezonde mobiliteit in 30 gemeenten

Onderzoeksbureau CE Delft voerde deze benchmark uit in opdracht van een brede coalitie van maatschappelijke organisaties die opkomen voor duurzame, actieve en gezonde mobiliteit: de Fietsersbond, Longfonds, MENSenSTRAAT, Milieudefensie, Natuur & Milieu, Rover en Wandelnet. 

Wereldwijd is er consensus dat zogenaamde ‘actieve’ mobiliteit (fietsen, lopen in combinatie met Openbaar Vervoer) een grote bijdrage kan leveren aan een groot aantal maatschappelijke waarden. De effecten van actieve, gezonde, duurzame mobiliteit beslaan een breed spectrum:

  • duurzaamheid/klimaatverandering;
  • luchtkwaliteit;
  • gezondheid;
  • vermindering geluidsoverlast;
  • veiligheid;
  • betere kwaliteit van de openbare ruimte;
  • betere bereikbaarheid;
  • hogere belevingswaarde van de stad.

Door een versterkte insteek op een duurzame, actieve en gezonde mobiliteit kunnen voor alle bovengenoemde effecten belangrijke terreinwinst worden geboekt.

Om de Nederlandse steden bereikbaar, leefbaar, veilig en gezond te houden is een focus op actieve, gezonde, duurzame mobiliteit erg belangrijk. Veel steden en ook de Rijksoverheid besteden al in toenemende mate aandacht aan actieve, gezonde, duurzame mobiliteit. (Het ministerie van I&W bijvoorbeeld met het programma ‘Beter Benutten’ en nu met het oprichten van de afdeling Duurzame Mobiliteit). Een versterkte inzet is echter nodig om de negatieve effecten die mobiliteit op dit moment met name in de steden met zich meebrengt in voldoende mate te verminderen.

Download het rapport door op de afbeelding te klikken

duurzame coalties logos 

Meldpunt Volle Bussen

thumb Volle bussen2
Welkom op het Meldpunt Volle Bussen van Rover.

Iedere morgen staan in een overvolle bus? Zelfs achtergebleven bij de halte? Laat het ons weten! Wij brengen de drukste bussen, tram- en metroritten in kaart om dit bij de betreffende vervoerders en overheden aan te kunnen kaarten.

Let op: betreft het een treinvervangende bus of wil je een volle trein melden? Doe dit dan via ons Meldpunt Volle Treinen of de app (Android of iPhone).

Meld een volle bus

Met dit formulier geeft u een volle bus, tram of metro door aan ons Meldpunt Volle Bussen.

Welke bus zat overvol?

Datum volle bus:(*) / /
Invalid Input
Lijnnummer (één lijnnummer per melding)(*)
Invalid Input
Plaats vertrekhalte:(*)
Invalid Input
Vertrekhalte:(*)
Invalid Input
Vertrektijd:(*)
Invalid Input
Graag invullen als uu:mm, bijvoorbeeld 13:03
Plaats uitstaphalte:(*)
Invalid Input
Uitstaphalte:(*)
Invalid Input
Vervoersbedrijf:(*)
Invalid Input
Soort vervoer:(*)
Invalid Input

Hoe verliep de rit?

(*)




Invalid Input
Eventuele opmerkingen:
Invalid Input
Hoe vaak ervaart u deze volle bus, tram of metro?
Invalid Input
Upload eventueel een foto:
Invalid Input

Uw gegevens:

Emailadres:(*)
Invalid Input
Invalid Input
(*)
Invalid Input

Evaluatie klachten Dienstregeling 2017


Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2017 ontving Rover ruim 5000 klachten. Het meldpunt volle treinen tikte ongeveer een gelijk aantal aan. Rover heeft alle klachten in kaart gebracht om met NS en andere vervoerders te bespreken. De klachten richten zich op het ontwerp van de dienstregeling (zoals slechte aansluitingen), de uitvoering van de dienstregeling (vertragingen, gemiste aansluitingen) en stelselmatig te korte treinen.

Download de analyse door op onderstaande afbeelding te klikken.

klachtenanalyse


Zwartboek Hoogzomerdienstregeling Breng


Breng besloot in regio Arnhem/Nijmegen de zomerdienstregeling van 24 juli tot 4 september 2016 nog verder uit te dunnen naar een ‘Hoogzomerdienstregeling’, waardoor veel buslijnen in frequentie gehalveerd werden of zelfs helemaal werden opgeheven. Uit de binnengekomen klachten blijkt dat reizigers hierdoor veel hinder ondervonden zoals gemiste aansluitingen, lange wachttijden bij de halte, onbereikbare bestemmingen, hogere kosten vanwege een verplichte omreisroute en overvolle bussen. Daarnaast liet Breng flink wat steken vallen in de reisinformatie.

Rover heeft de klachten verzameld in een zwartboek, dat op 26 oktober 2016 om 13:30 uur is aangeboden aan de commissie Bereikbaarheid, OV en Cultuur van Provincie Gelderland.

 

 zwartboekbreng