De fiets mee in het OV naar het buitenland

Vakantie houden in het buitenland op je fiets is nog steeds populair. Op je vakantiebestemming komen met de trein ook. Soms worden beide mogelijkheden gecombineerd. Een reis met trein en fiets naar het buitenland kent echter nogal wat haken en ogen. Rover is de vakantieganger al een aantal jaren behulpzaam door de mogelijkheden en onmogelijkheden op een rij te zetten. Zo ook voor 2015.

Het is nog altijd best een gedoe om de fiets in de trein mee te nemen naar het buitenland. Nog steeds niet is de combinatie fiets en trein gebruikelijk. Weliswaar heeft het Europees Parlement de wens uitgesproken dat fietsvervoer per trein in de EU standaard moet worden; de praktijk is daar, met name in Oost-Europa, nog niet altijd op ingesteld.
Vanuit Nederland kan de fiets mee op de nachttreinen naar München, Basel en Zürich. In de ICE en de Thalys daarentegen zijn de mogelijkheden beperkt, omdat in deze hogesnelheidstreinen fietsen alleen zijn toegestaan als ze in een speciale fietshoes worden verpakt. Dit treft vooral de reizigers die geen nachttrein willen gebruiken.

Plan uw reis goed: soms zijn er geplande werkzaamheden, en uw fiets kan niet mee met vervangend busvervoer!

Fietsbus

Het aantal fietsbussen die naar het buitenland rijden, is flink uitgedund. In het hoogseizoen zijn er nog meerdere bussen te boeken. Vaak gaat het om georganiseerde reizen, maar zeker niet altijd. Beste startpunt voor een goede verbinding is de Fietsvakantiewinkel. Het bedrijf Soetens Transport transporteert fietsen en bagage (geen reizigers) naar flink wat plaatsen, zoals Santiago de Compostella, Venetië, Barcelona en Rome. Nieuw is Meinfernbus, een langeafstandsbusdienst die ook ruimte biedt voor enkele fietsen. Deze Duitse maatschappij vertrekt ook vanuit Nederland, zie www.meinfernbus.de.

Autoslaaptrein

De Autoslaaptrein naar Alessandria en Livorno in Italië en naar Koper in Slovenië was een makkelijk middel om de fiets mee te nemen. Helaas is deze trein vrij abrupt opgeheven: bureaucratie en verwaarlozing zijn de trein fataal geworden. Een afgeslankt alternatief is opgestart door de Treinreiswinkel, deze trein start in Düsseldorf maar fietsen kunnen niet mee.

Wel rijdt vanaf Düsseldorf nog de DB-Autoslaaptrein naar Oostenrijk, Italië en Frankrijk.

De regels voor het meenemen van de fiets per treinsoort:

Thalys en TGV
Fietsen zijn alleen toegestaan als het voorwiel is gedemonteerd en de fiets is verpakt in een speciale fietshoes. Ook een vouwfiets moet verpakt zijn.

Beneluxtrein
In de intercities naar Antwerpen kan de fiets mee.

Eurostar
Het is mogelijk fietsen met Eurostar te laten vervoeren. Deze dienen te worden gedemonteerd en verpakt in een fietshoes welke niet groter mag zijn dan een normale koffer.
Ook is het mogelijk de fiets te laten vervoeren als ingeschreven bagage voor een prijs van € 41,35.

Intercity Berlijn
Het is toegestaan om een fiets mee te nemen in InterCity Berlijn. Daarvoor heeft u een internationaal fietsticket nodig à € 12,- per enkele reis. Daarnaast is een reservering voor uw fiets verplicht. Hiervoor betaalt u € 3,- per enkele reis.

City Night Line
Het is toegestaan om fietsen mee te nemen op de City Night Line. U betaalt € 12,- voor een internationaal fietskaartje enkele reis. Reserveren is gratis maar verplicht.

Vouwfietsen

Vouwfietsen gelden als normale bagage en mogen ook op internationale verbindingen worden meegenomen; in de ICE in Duitsland, Thalys en TGV moeten vouwfietsen echter wel verpakt zijn.

Zie ook informatie op de website van NS International.

Algemene informatie:

Handige informatie is te vinden op de website van de Treinreiswinkel.

Leen- en huurfietsen

Vergeet niet dat veel steden tegenwoordig een publiek fietssysteem hebben (‘witte fietsen’). Makkelijk als u in het stadscentrum blijft!